Liw |
Administrator |
|
|
Dołączył: 20 Wrz 2005 |
Posty: 746 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
|
|
 |
 |
 |
|
tempo, rytm powieści
- unikaj niepotrzebnych słów które zwalniają rytm powieści
- początek - zainteresuj czytelnika i spraw aby czytał dalej
- jeśli w powieści nic się nie dzieje - to nie ma o czym pisać! pisz o tym co się dzieje, nawet opis musi czemuś służyć
musi się coś dziać. musi być akcja inaczej zwalnia to tempo prozy.
- zachowaj proporcje pomiędzy wydarzeniami w powieści i dodatkowymi informacjami
ćw. weź tekst i podkreśl w nim wydarzenia. to może być twój tekst, albo cudzy. potem policz je.
ćw. weź cudzy tekst uznanego pisarza i zrób listę rzeczy które bohater robi i którymi jest. napisz fragment o tej samej ilosci: to czy bohater jest, to co bohater robi
ćw. napisz profil przyjaciele na tej samej zasadzie, o podobnej jak wyżej długości i układzie: robić, być
- transition, przejście z jednego tematu do drugiego, z jednej sceny do innej. powinno być niezauważalne, gładkie.
NIE używać długich przejść, krótkie przejścia wystarczą aby pokryc także bardzo długi okres czasu. to nie ma znaczenia dla czytelnika.
- nie pisz całej sceny jeśli wystarczy tylko przejście. jeśli nic się nie zdarzyło to trzeba to ominąć. np. opowiadanie gdy ktoś podróżuje - ważne jest to co się zdarzyło w pewnych miejscach, podróż trzeba ominąć jeśli nic ona nie wnosi do powieści, i nie opisuje jakoś bohatera.
- nie tłumacz jeśli nie musisz. nie trzeba próbować tłumaczyć gdy po prostu można stwierdzić.
chyba że jest coś co rzeczywiście trzeba wytłumaczyć, albo gdy przejście jest mało widoczne, trzeba wrocić i dodać bohaterowi jakąś cechę, albo opis, na pozostałych stronach powieści aby urealnić to późniejsze przejście. wtedy czytelnik zaakceptuje je bez pytań i przejście będzie dobre.
- nie używaj przejść aby zataić informację: jesli powie się, że Sam wsiadł do samochodu i pojechał do kościoła, a potem, że po wyjściu z kościoła Sam poczuł że powtarza się atak taki jaki miał wcześniej w drodze do kościoła, to czytelnik poczuje się oszukany bo wcześniej nie powiedziano mu o tym, że coś się stało w drodze do kościoła. .. przejście - Sam przyjechał samochodem do kościoła - zakłada bezwypadkową podróż.
- nie używaj przejść które wprowadzają czytelnika w stan roztargnienia, odwracają uwagę. niech będą one proste i bez zbędnych szczegółow.
np. rozmowa, Linda rozmawia z Janem , Jan ma pójść do June bez Lindy. jak pozbyć się Lindy?
np. Linda została zawołana do pokoju obok aby zagrać w szachy. A tymczasem Jan skierował się do salonu gdzie czekała June.
trzeba wyrzucić tu grę w szachy. bo niepotrzebnie odrywa uwagę czytelnika od rozmowy Jana i June. |
|